Sprawdzone sposoby na wzmocnienie odporności

W dobie pandemii wszyscy wiemy, jak ważne jest dbanie o odporność naszego organizmu. Zewsząd bombardowani jesteśmy reklamami specyfików i suplementów, które obiecują magiczną poprawę stanu naszego zdrowia. Wzmocnienie odporności jest jednak dużo trudniejsze, niż mogłoby się to wydawać; jest tak za sprawą faktu, że układ immunologiczny jest niezwykle silny i złożony, tak, by mógł chronić organizm przed czynnikami chorobotwórczymi, takimi jak wirusy, bakterie czy grzyby. Jak więc skutecznie wzmocnić naszą odporność i bronić się przed infekcjami?

Wysypiaj się

Przemęczony organizm jest bardziej podatny na infekcje, dlatego bardzo ważne jest, aby przeznaczyć odpowiednią ilość godzin w ciągu doby na sen. W zależności od wieku, powinno być to około 7-9 godzin dziennie. W czasie snu organizm ulega regeneracji oraz produkuje zwiększoną ilość limfocytów, które odpowiedzialne są za rozpoznawanie antygenów oraz wytwarzanie przeciwciał, a także za odpowiedź odpornościową komórkową.

Zdrowa dieta to podstawa

Dieta odgrywa kluczową rolę w budowaniu naszej odporności. W okresie jesienno-zimowym warto jest włączyć do naszego jadłospisu zwiększoną ilość owoców i warzyw, zwłaszcza tych bogatych w witaminę C, takich jak papryka, brokuły, cytrusy, jarmuż, kiwi oraz owoce jagodowe. Równie ważne są zdrowe tłuszcze omega-3, których odpowiednią ilość zapewnią nam tłuste ryby morskie, nasiona i orzechy oraz oleje roślinne, zwłaszcza olej lniany. Należy także pamiętać o dbaniu o mikroflorę jelitową, która zapobiega dostawaniu się patogenów do organizmu przez ścianki jelit. W tym celu warto spożywać fermentowane produkty mleczne oraz kiszonki. Nasza dieta powinna być niskoprzetworzona oraz bogata w błonnik.

Pamiętaj o aktywności fizycznej

Regularna, umiarkowana aktywność fizyczna powoduje poprawę krążenia, co ułatwia przemieszczanie się limfocytów w układzie krwionośnym. Ćwiczenia na świeżym powietrzu pomagają także zahartować organizm oraz obniżyć poziom stresu, który ma negatywny wpływ na naszą odporność.

Zadbaj o nawodnienie

Gdy jesteśmy odwodnieni, nasze śluzówki oraz skóra ulegają wysuszeniu, co znacznie zwiększa ryzyko infekcji; niewystarczająca ilość wody wpływa także na spowolnione przemieszczanie się limfy, co obniża działanie układu odpornościowego. Należy pamiętać o piciu przynajmniej ośmiu szklanek płynów dziennie.

Ogranicz używki

Używki, takie jak alkohol i papierosy nie tylko obniżają naszą odporność, ale zwiększają ryzyko chorób nowotworowych, chorób skóry oraz chorób układu oddechowego. Rzucenie palenia zwykle wiąże się także z poprawą kondycji oraz jakości snu, co także ma duże znaczenie dla wzmocnienia układu immunologicznego.

Uwaga na stres!

Zwiększony poziom stresu może spowodować zaburzenia w funkcjonowaniu organizmu, a co za tym idzie – obniżoną odporność, dlatego ważna jest umiejętność rozpoznania stresu oraz opracowanie technik, które pomogą nam sobie z nim poradzić. Mogą być to na przykład: medytacja, spacery, sport, joga, rękodzieło lub relaks z ulubioną książką. Jeśli jednak doświadczamy długotrwałego i nasilonego stresu, warto jest zasięgnąć porady psychologa.

You May Also Like

About the Author: Adrianna Kownacka

Dodaj komentarz